Kontaktperson
Knap 30 pct. af danskerne oplever dårligt indeklima på deres arbejdsplads. Blandt dem angiver over halvdelen, at de generes ugentligt eller oftere. Sådan er den mest iøjnefaldende konklusion af en stor ny undersøgelse udført af analysebureauet Respons maj 2025 med svar fra over 3.000 mennesker i Danmark, Norge og Sverige for virksomheden GK.
– Undersøgelsen bekræfter endnu en gang, vi faktisk godt vidste, siger adm. direktør Jørgen L. Christensen fra teknikentreprenøren GK Danmark:
- Nemlig at danske virksomheder kan forbedre deres resultater betydeligt ved at sørge for et optimalt indeklima. Det giver større effektivitet på arbejdspladsen, mindre sygdom og større tilfredshed blandt medarbejderne, som man jo skal passe godt på i disse tider med fuld beskæftigelse.
Undersøgelsen dækker en bred vifte af brancher. Knap en fjerdedel (24 pct.) arbejder i kontor- og butiksbygninger, mens 20 pct. er beskæftiget inden for sundheds- og undervisningssektoren.
Påvirker trivsel og produktivitet
Undersøgelsen viser, at dårlig ventilation og forkert indetemperatur er hovedårsagerne til det dårlige indeklima. 44 pct. af de adspurgte peger på manglende eller utilstrækkelig ventilation, mens ca. en fjerdedel oplever gener på grund af for høj indetemperatur og en tilsvarende andel på grund af for lav indetemperatur.
– Det er bekymrende, at så mange medarbejdere oplever gener på grund af dårligt indeklima. Det er afgørende, at virksomheder prioriterer god ventilation og korrekt temperaturstyring for at sikre et sundt og produktivt arbejdsmiljø. Undersøgelsen viser samtidig, at både for høje og for lave temperaturer giver udfordringer, som understreger behovet for at finde den rette balance i indeklimaet, fremhæver formand Charlotte Breinholt fra foreningen ArbejdsmiljøNET, der repræsenterer 250 arbejdsmiljøprofessionelle i Danmark.
Når indeklimaet er dårligt, føler 36 pct. sig tunge i hovedet, 26 pct. får hovedpine, og 25 pct. oplever koncentrationsbesvær. Hele 45 pct. af de adspurgte danskere svarer, at de med dårligt indeklima bliver mindre produktive, mens knap tre ud af ti angiver, at de kommer i dårligt humør.
- At så mange oplever fysiske gener som hovedpine og koncentrationsbesvær på grund af dårligt indeklima er alarmerende. Det faktum, at næsten halvdelen bliver mindre produktive, og at en betydelig andel endda får dårligt humør, understreger behovet for at tage indeklimaudfordringerne alvorligt, fremhæver Charlotte Breinholt.
Forkert temperatur koster energi og effektivitet
Forkert indetemperatur – både for høj og for lav – påvirker medarbejdernes energiniveau og arbejdsevne. Ifølge Arbejdstilsynet bør temperaturen ved almindeligt kontorarbejde ligge mellem 20 og 22 grader. Kun i særlige tilfælde må den komme under 18 eller overstige 25 grader.
– Når dårligt indeklima er et så udbredt problem for de ansatte og deres effektivitet på arbejdet, kan det i mange tilfælde være en god idé for virksomhederne at investere i bedre indeklima for at opnå øget produktivitet på den lette måde, slutter adm. direktør Jørgen L. Christensen fra GK Danmark.
5 tips til bedre indeklima på arbejdspladsen
1. Medarbejderne koncentrerer sig bedst, når indetemperaturen er mellem 20 og 24 grader. Et termometer hjælper dig med at holde overblikket. Brug vinduer og udluftningsåbninger til at regulere indetemperaturen, hvis arbejdspladsen mangler et godt ventilationssystem.
2. Forskning viser, at god luftkvalitet har indflydelse på ydeevnen. CO2 er en god luftkvalitetsindikator og nem at måle. Hvis værdierne overstiger 1000 PPM, skal man forlade rummet og ventilere godt.
3. Fugt og kondens på vinduer og vægge om vinteren indikerer risikoen for fugt og rådneskader. Sørg for at fjerne fugttilskud og luft lidt ekstra, hvor der er mistanke om høj luftfugtighed.
4. Ved at gennemføre regelmæssige undersøgelser blandt medarbejderne kan ledelsen få vigtig indsigt i indeklimaforhold og lave bedre og mere indsigtsbaserede tiltag.
5. Service og vedligeholdelse er nøglen til velfungerende og effektive ventilationssystemer. For at sikre, at faciliteterne fungerer korrekt, bør der udføres regelmæssig service.