Dahl Sverige arbejder langsigtet med bæredygtighed og finder nye løsninger i egen virksomhed, i leverandørkæden og i samarbejdet med kunderne. Målet er på forskellige måder at bane vej for bæredygtige løsninger, der fører til mindre klima- og miljøpåvirkning fra bygge- og anlægsbranchen.

Dahl Sverige AB er Sveriges ledende VVS-grossist. I efteråret 2020 indgik de en aftale med GK om et langsigtet leverandørsamarbejde med fokus på at udvikle de to selskabers processer inden for kvalitet og miljø. Bygge- anlægsbranchen står for hele 40 procent af de globale CO2-udledninger og 40 procent af alt affald, der produceres globalt. Et aftryk, der skal reduceres drastisk på kort tid, samtidig med at efterspørgslen fra kunderne øges.

— Alle i vores branche har et ansvar for at bruge vores ressourcer smartere og mindske afhængigheden af fossil energi. Vores kunder får en bestilling fra slutkunden, og så kommer de til os og beder om et tilbud. Der har vi et ansvar for at foreslå miljørigtige alternativer og hjælpe dem med at træffe bedre valg, fortæller Niclas Bohlin, som er National Key Account Manager i Dahl Sverige.

Sammen skal Dahl og GK finde løsninger, der kan mindske klimaaftrykket fra de fælles kundeprojekter. Samarbejdet er under opstart, men ambitionsniveauet er højt fra begge sider.

Det er inspirerende, når man har en kunde, der er åben for at se nye muligheder! Et eksempel er køleanlæg, hvor vi har et samarbejde om at udfase gamle, miljøfarlige kølemidler. Nu findes der produkter på markedet, der er bedre for miljø og klima. Når vi kommer ud til en kunde, der har et gammelt og miljøfarligt anlæg, kræver det investeringer fra slutkunden. Så er der brug for kommunikation mod slutkunden og opfordringer til at investere i miljørigtige køleanlæg, der kan gøre en forskel over tid.

Det er vigtigt, at både GK og Dahl som grossist og leverandør motiverer kunderne ved at finde nye muligheder og foreslå nye, gode valg, mener Niklas.

— I en lidt konservativ branche kan grossisten spille en vigtig rolle ved at udvikle sig med kunderne, fortæller Malin Frisk, der er bæredygtighedschef i Dahl Sverige.

— Som grossist kan vi bane vej for mere bæredygtighed i vores værdikæde ved at arbejde aktivt med leverandører, transportører og kunder og ved at tilbyde og rådgive om produktvalg og løsninger, der hjælper dem med at opbygge øget bæredygtighed. Vi vil være en partner for vores kunder og inspirere dem til at gøre de små ekstra ting, der gør en forskel, siger Malin.

Dahl er blandt andet med i Transportudfordringen, der er en del af Fossilfrit Sverige.

— Vi arbejder sammen med vores leverandører af transporttjenester og har en dialog om, hvordan vi sammen skal lykkes med at udfase fossilt brændstof og gå over til fossilfrie alternativer. Transport er et meget spændende område, hvor vi som stor transportindkøber kan gøre en forskel. Dahl vil sammen med vores transportleverandører indsætte fem fossilfrie biler i løbet af året, fire på biogas og én elbil, fortæller Malin.

Interessentdialog

Interviewet blev gennemført i forbindelse med vores interessentdialog om GKs årlige bæredygtighedsrapport 2020.

Sådan arbejder GK med bæredygtighed

Som af Nordens førende virksomheder har GK et ansvar for at bidrage til den grønne omstilling. Vi er på mange måder allerede en grøn virksomhed. Energieffektivisering, indeklima og smarte løsninger i bygninger ligger i vores DNA. Men vi kan gøre meget mere. Vi skal selv gøre en indsats for at blive mere bæredygtige, og samtidig ønsker vi at være en inspiration for vores leverandører og kunder, så de også bliver endnu mere bæredygtige.